Maczkay Zsaklin író, művészeti publicista elemzése
Egyik első, ikonikus képe, az útját-otthonát kereső ló, az Elcsámborgott, mely a művész saját sorsának a szimbóluma.
A művész Szászsebesen született, és hosszú évtizedeken keresztül az erdélyi képzőművészeti élet meghatározó személyisége volt. Nem csupán alkotóként, de művésztelepek, szabadiskolák szervezőjeként, és főiskolai tanárként is. Mindezt pedig a ceausescu-rendszer idején, amikor – sok művészhez hasonlóan – alkotásaival „csendes ellenállóként” lépett fel a terrorral és a szabad gondolatokat megfojtó ideológiákkal szemben. 1988-ban települt át Magyarországra, de az erdélyi gyökerek mindmáig a legerősebb ihletforrások maradtak.
A mitikus múlt mellett Bardócz Lajos képei leggyakrabban a magyar történelem eltelt századaiból nyerik tárgyukat. Az ősi mítoszok és hitregék mellett a művész megidézi történelmünk nagyjait: az államalapító Szent Istvánt és a városalapító Szent Lászlót, a törökverő Hunyadi Jánost, Csaba királyfit, a kuruc-kor meghatározó alakjait.
A Bardócz-i grafikák narratív alkotások. Egyik legfőbb jellemzőjük a történetszerűség, a művek mögött meghúzódó epikus sűrítmény. Összefüggő történeteket mesélnek el ezek a képsorok, legyen szó történelmünk egy-egy sorsfordító fejezetéről, akár a személyesen átélt közelmúlt (történelmi jelentőségű) eseményeiről. Epikus jellegükkel függ össze a mozgás, az erőteljes dinamizmus, ami szintén meghatározó jegye Bardócz Lajos munkáinak. Az erő sokszor valamiféle korlátba ütközik, a mozgást egy vele szemben ható (ellenséges) erő veti vissza, lassítja le. Ez a szembehelyezkedés – (közeg) ellenállás átvitt értelmű, a művész saját közegét jelképezi, a mozgást, a fejlődést, a szabad utat gátoló „hatalmat” jeleníti meg. E fenti harcot, szembeszegülést a művész gyakran jeleníti meg ló alakokkal. Akik – a művész üzenetének hordozójaként, - prüszkölve, fújtatva, az erejüket végsőkig megfeszítve, de végül áttörik a korlátokat.